Dierenkliniek Keistad
3818 PA Amersfoort

info@dierenkliniek-keistad.nl

Konijnen:

internetactie : 10 % korting op castratie of sterilisatie. Klik hier voor COUPON en voorwaarden.

Konijnen hebben veel aandacht en gezelschap nodig. Met name buitenkonijnen die alleen in een hok zitten zijn vaak eenzaam.

Castratie en sterilisatie van konijnen

Konijnen zijn op een leeftijd van ongeveer 3 maanden geslachtsrijp en kunnen dan voor nageslacht zorgen. Om dit te voorkomen kan het mannetje (rammelaar) gecastreerd worden. Het vrouwtje (voedster) kan gesteriliseerd worden. Maar ook bij 2 konijnen van hetzelfde geslacht kan er wat fout gaan: wanneer ze geslachtsrijp zijn kunnen ze gaan vechten, zowel mannetjes als vrouwtjes met elkaar.

De beste en meest eenvoudige oplossing hiervoor is castratie van een rammelaar op jonge leeftijd, rond de 4 tot 6 maanden.  Naast geboortebeperking is er nog een reden om een voedster te steriliseren: bij ongeveer 75% van de voedsters ontwikkelt zich op een leeftijd van 6-7 jaar baarmoederkanker. Deze aandoening van de baarmoeder is in de meeste gevallen kwaadaardig en uiteindelijk dodelijk voor het konijn. Een sterilisatie tussen 6 maanden en 2 jaar voorkomt het ontwikkelen van deze ziekte.

In tegenstelling tot honden en katten mogen (moeten) konijnen gewoon blijven eten voor de operatie, ze mogen  niet nuchter zijn.

Bij Dierenkliniek Keistad worden alle konijnen tijdens (gas)narcose geïntubeerd!

Sinds kort is het bij Dierenkliniek Keistad mogelijk om konijnen te intuberen. Bij honden en katten is het al veel langer gebruikelijk om bij behandelingen of operaties onder  (gas)narcose de dieren te intuberen.

Wat is intuberen ?

Intuberen is het aanbrengen van een tube (een flexibel siliconen buisje) voorbij de stembanden tot ongeveer halverwege de luchtpijp. Het voordeel van intuberen is dat we zuurstof toe kunnen dienen tijdens de gehele ingreep. Indien gewenst kunnen we dan ook narcosegas toedienen. Zo ontstaat er een nóg veiligere narcose en zal uw dier veel sneller weer uit de narcose ontwaken.

HDSC_0345.JPGet intuberen van een konijn is veel moeilijker dan bijvoorbeeld bij een hond of kat.  En dat terwijl konijnen vaak lastige anesthesiepatiënten zijn.  Maar door nieuwe speciale konijnen tubes die Dierenkliniek Keistad nu heeft is dit veel gemakkelijker geworden.  Zo kunnen we uw konijn nog beter en veiliger behandelen

Ziektes bij konijnen

Hieronder een overzicht van de meest voorkomende ziektes bij konijnen.

Snot

De eerste verschijnselen lijken onschuldig in de vorm van niezen en een waterige neusuitvloeiing. De waterige neusuitvloeiing veranderd in een witachtige substantie. Doordat de voorste luchtwegen ontstoken zijn kunt u uw konijn duidelijk horen snuiven en ze kan in ademnood raken. Snot is een zeer besmettelijke ziekte, voor deze ziekte word door onze dierenartsen antibiotica  voorgeschreven.

Wacht niet te lang met een afspraak voor een consult gaan, snot kan chronisch worden!

Myiasis (Madenziekte)

Wanneer vliegen actief zijn, schuilt er een gevaar voor het konijn. De bromvlieg kan eitjes leggen rond de anus en/of in ontstoken wondjes. Deze eitjes komen uit en de larven kruipen onder de huid waar ze enorme schade kunnen aanrichten.

Om Myiasis te voorkomen moet u goed letten op de hygiene van het verblijf en moet uw konijn vaak gecontroleerd worden. Heeft het konijn last van een vieze kont (plakpoep) , dan kan het konijn gewassen worden met speciale shampoo.

Wij adviseren u om bij verdenking van myiasis direct met de kliniek contact op te nemen.

Gasbuik

Gasvorming in de buik wordt ook wel trommelzucht genoemd. Het gas word bij veel konijnen veroorzaakt door stress, verkeerde voeding, niet voldoende bewegingsvrijheid of ziekte. De darmen worden dikker en hierdoor zetten de darmen uit. Het konijn gaat vaak in afwijkende houdingen liggen en u kunt soms borrelende geluiden horen. Uw konijn beweegt waarschijnlijk niet veel meer en eet ook niet, het gas zorgt namelijk voor veel buikpijn. Bij twijfel adviseren wij u om direct contact met ons op te nemen.

Gebitsproblemen

Onjuiste voeding en afwijkende stand van de tanden en de kiezen van uw konijn kan ertoe leiden dat het gebit ongelijk afslijt. Als de snijtanden te lang worden kunnen wij de tanden  slijpen. Het kan ook zijn dat er haakjes op de kiezen komen. Dan slijten de kiezen niet meer goed af en gaan de kiezen scheef groeien. Dit is moeilijker te ontdekken omdat u er meestal pas achter komt als uw konijn stopt met eten. Wij kunnen met een speciaal lampje naar de kiezen kijken. Indien nodig worden dan de tanden en kiezen , onder narcose , gevijld en geslepen.

VHS:

Dit staat voor 'Viraal Haemorrhagisch Syndroom'. Het is zeer besmettelijke en een vaak dodelijke ziekte die veroorzaakt word door een virus. Het is een ziekte waar uw konijn snel aan kan overlijden. De Symptomen zijn : geen eetlust, benauwd, koorts, en vooral plotselinge sterfte. Het virus word overgedragen door andere besmette dieren

Het is mogelijk om VHS te voorkomen door uw konijn eens per jaar te vaccineren.

Myxomatose

Ook deze ziekte word veroorzaakt door een virus. Je konijn kan besmet worden door andere dieren, zoals vliegen, muggen, vlooien en andere konijnen. De meest vookromende symptomen zijn: gezwollen oogleden, oogontsteking, zwellingen rond de geslachtsorganen, vieze neus en koorts. Na 1 of 2 weken komt het dier meestal te overlijden.

Het is mogelijk om myxomatose te voorkomen door uw konijn eens per jaar te vaccineren.

Wist u datjes...

• Een konijn is zindelijk dat wil zeggen dat ze meestal, soms pas na enige training, een vaste ontlastingsplaats opzoeken.
• Konijnen kunnen niet goed tegen hoge tonen zoals bijvoorbeeld geproduceerd wordt door een televisietoestel. Ze worden hierdoor onrustig.
• Een konijn wordt gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar. Sommige konijnen kunnen echter 15 jaar oud worden.
• Konijnen slapen vaak met hun ogen open. Zo beschermen ze zichzelf voor roofdieren, omdat het net lijkt alsof ze wakker zijn.
• Het konijn coprophageert d.w.z. dat de ontlasting van ’s nachts (kleinere en zachtere keutels dan die van overdag) wordt opgegeten. Het dier heeft dit nodig, omdat hierdoor naast de vitamine B en K, ook eiwitten worden opgenomen. Deze stoffen worden gevormd in de blinde en dikke darm.
• Het konijn is officieel geen knaagdier, maar behoort tot de orde der Lagomorpha. Deze zijn gekenmerkt door het bezit van 4 snijtanden in de bovenkaak (2 grote en daarachter 2 kleine) en 2 snijtanden in de onderkaak.

Foto Secretaresse

Maandag